Friday 30 March 2012

Case 2 : Playboy disease


History: M/18 Ada 4 orang kekasih. Playboy tegar. Came from mix family, his dad is Chinese while his mom is Malay. Kurang didikan agama. Boleh cakap cina dan sangat humble orangnya. Memang nampak baik la. His dad ada company sendiri, biasalah orang cina. Dia boleh keje dengan ayah dia bila2 je tapi tak sure dia nak jadi apa sebab study dia dah teruk.

Sign & symptom: Suka berfoya2.

Physical examination: Hensem dan tinggi. Pandai + malas = study down.

Explanation:
(serius) Pesakit mengalami simptom berpoya2 yang sangat teruk.
Temubual bersama pesakit.
Dr : "Kenapa awak jadi playboy? awak ade ramai gf, jadi awak nak kawin dengan sape?"
Pesakit : "Saya baru 18, sape fikir nak kawin?"
Selepas menerima terapi berupa ceramah beberapa kali, pesakit terpaksa mengikut bapanya keluar negara, jadi kami tak contact kejap. A few weeks later...
Pesakit : "Saya dah break dengan semua gf saya."
Dr : "Kenapa?"
Pesakit : "Sebab saya tak suka sape2 pun."
For me, he did that because he was bored, dah puas main2, tinggalkan jelah tanpa sebab. Tapi masalah baru timbul..
Pesakit : "Dr, saya rasa saya dah jatuh hati kat Dr. "
Dr : "Kenapa?"
Pesakit : "Sebab saya banyak berubah, banyak berfikir lepas kenal dengan Dr. Saya dah mula tak tinggal solat.."
Tak pelik pun dia tinggal solat, tengok history pun dah taw. Even masa chat, dia tak peduli dah masuk waktu solat or not, but I didnt ask him. Bila masuk waktu, saya mintak break untuk solat. "Masa Dr mintak break pergi solat, saya pun sendirinya pergi solat juga."
Tapi, pesakit ada konflik dalam diri sebab suka Dr Fasya sedangkan kami hanya menjalani sesi kaunseling di alam maya. He was like, "Came saya yang player ni boleh suka orang yang saya tak pernah jumpa? Dulu saya selalu gelakkan kawan2 saya yang jatuh cinta kat internet. Tapi sekarang jadi kat saya pulak."
The thing is, I can't really explain this and I'm not support cinta yang tak pernah jumpa. So, he decides untuk lupakan Dr dan tak tahu lah apa dah jadi kat dia sekarang. Tengok fesbuk, dalam setahun adelah beberapa kali tukar gf. Nak kasi rawatan, jatuh hati kat den la pulak, dah tu camne. Dia approve my fesbuk tapi tak pernah tegur sapa but he did like some of my picture. Teringat dulu dia pernah cakap "Love your smile!" Unsolve. 

Treatment: Need someone else to change him.

by, Dr Fasya

No comments:

Post a Comment